An honorable man is murdered because he knew too much about the dreadful deeds of the ruling class who puts gain before any human consideration. A happy family is destroyed by this murder. The son plunges into the heart of the tragedy and finds himself facing a double mission: he must honor his dead father by making his killers pay with their own blood and re-establish family harmony.
I’ve always found something familiar about the tragic universe of Federico Garcia Lorca’s plays and poetry. The first record I ever bought, in 1953, was “Chant Funèbre” recited by Marcel Lupovici, and that’s the old recording heard in the film, a little scratched with age but every bit as moving. Why did I use it? Because I thought the inner pain experienced by Régis, caused by his father’s death, found its ideal expression and perfect identification in Garcia Lorca’s text. What’s more, I can tell you that the tears in Régis’s eyes as he listened to the poem aren’t faked. For that matter, I probably have an obsession with death that I myself don’t really understand. In all my movies there are cemeteries, tombs, burials. Maybe because I think of death like a good friend, a good person, but supremely unjust.