Stéphane, a young Frenchman, is travelling through Romania in search of an unknown singer by the name of Nora Luca. In the dead of night, half frozen by the wind and snow, Stéphane arrives in a deserted village. He meets Isidore, an elderly Gypsy who befriends him. Stéphane plays Isidore his tape of Nora Luca singing. The old man takes him to his home. Stéphane becomes an honoured guest and is adopted by the whole village. Sabrina, the wildest and freest of the village women, speaks French from having once lived in Belgium. She interprets for him. Thanks to her and Isidore, Stéphane tracks down a band of Gypsy musicians and records them. But his greatest find is Sabrina herself, her fiery temperament, her passion and sensuality and total freedom. Through his search for Nora Luca, and the spiritual quest for his father that inspired it, he discovers love, a new family and a whole new culture.
I wanted to make a free film, an anarchist’s film, and I think it’s actually my most accomplished movie — not in terms of pictures on the screen, but in terms of sincerity. The poetry in it comes from real life. In looking for that truth, that sincerity, I chanced upon that poetry of the real. “Gadjo Dilo” is the last part of my trilogy about the Gypsies, after “Les Princes” and “Latcho Drom”. I wanted to let myself go and say everything.