First tale, The last man to have survived the Final Solution, against the Jews during World War Two, is about to die. In an agonising voice the old man speaks of his desolation at not having left an enduring account of the horrors he had witnessed.
Second tale, A young historian is researching the former concentration camp at Drancy. Upon discovering that on the site there is now a housing estate called ''Cité de la Muette'' (The Estate of the Silent) the young woman brings the extermination of Europe's Jews to bear upon the present: the world in which she lives, Paris and its suburbs, becomes the world of the Final Solution.