At the age of ten, the orphan Jane Eyre is taken in by her aunt. Her subsequent life is one of perpetual and calumnious humiliation. She continues to suffer when her aunt sends her to a orphanage run by a priest whose rigor verges on sadism. The years pass. When Jane Eyre is twenty, she starts work as a governess for Adèle, a young French girl who lives at Thornfield Castle. Jane is appreciated, she feels free at last, she draws... While out walking one day, she sees a lone rider, Edward Rochester, the mysterious lord of the manor, fall from his horse...
"At first sight, the story contains all the elements of period romanticism and a number of literary stereotypes. (...) Yet is has a novel element that continues to make it very "different" even nowadays: its heroine, Jane Eyre, the first female character in literature aware of herself, of her will, dignity and feelings. A totally modern woman (something unthinkable at the time - the story being set in 1830) who acts, speaks and moves in full awareness of her rights and duties: modestly heroic, meekly proud, unflinchingly honest and discreetly "loving". A character that we can easily offer today's audiences, in this tormented world thirsting for ideals. (...)"