In Dieppe, a taciturn young man is fascinated by a woman whom he has only seen in the street. One day, he leaves Dieppe and Lola, the girl he was living with. He becomes a truck-driver. In the Middle East, Christian's travels end in a prison in the heart of the desert. There he meets Eliot who lives an isolated life within the prison environment. Since Eliot talks, Christian who was mute up to that point, listens then speaks too. But Eliot receives letters from a woman: Marie. And Christian starts dreaming that she's the woman he saw on the streets of Dieppe...
"Communicating : in a world where the idea of exchange is commonplace, we have never had so much trouble communicating. Speaking : for the characters, communication is at a standstill. Everything opposes Christian who doesn't like and doesn't know how to speak, with Eliot who talks about himself and tells stories. Writing : the cement of the bond between the two men are letters that Eliot receives from a woman and to which he never replies : one-way communication. This could have been the theme of a novel. The exciting thing was working on the paradox : being cinematic with a literary theme; being concrete (the truck driver) in the face of a distant dream (the journey); being locked away (the prison) in the most open space possible; being everyday and commonplace (Dieppe, grey and blue) and, at the same time, exotic in an unidentified land of the Middle East. The difficulty of being with one's fellow man, as Wenders puts it, "far away, so close".