"In my novel "Le Petit garçon", I attempted to recreate the contrast between a childhood spent in the happiness of a close-knit family in South-West France and the period during which this childhood took place - in others words, the Occupation, and how a little boy gradually becomes aware, through the adult's mysterious behaviour, of intolerance, informers, double agents and the silent heroism of those anonymous people who weren't all collaborators. This bled of intimacy and innocence, the presence of Nazi uniforms and Jews hidden in cellars - against the background of epicurean South-West France - is reproduced to perfection in Pierre Granier-Deferre's film adaptation. Every tale, whether literary or cinematic, is driven by the notion of suspense. Will someone betray them ? Will they be able to save the fugitives ? What will happen to the little girl with whom the little boy seems to be in love ? The answers are given in the troubled atmosphere of the times where danger is the permanent companion of nonchalance."