The film charts the competition and friendship of real-life champions Jacques Mayol (played by Barr) and Enzo Maiorca (renamed in the film to "Enzo Molinari", and played by Reno). However the divers were not close in age in real life (four years apart) and did not compete. The action is divided into two timelines - the nascent rivalry between the two divers as children, and (as adults) their final competition at the world free-diving championships at the Sicilian town of Taormina. Mayol's search for love, family, "wholeness" and the meaning of life and death is a strong undercurrent of the latter timeline.
The original ending was intentionally left open for the audience’s interpretation, though considering the depth he's swam down to it suggests that he would be unlikely to make it back to the surface alive in normal circumstances. However, as the film suggests throughout, Jacques' body is not normal and following the incident upon waking in the hospital it can be construed that he feels he may now be more suited to an aquatic life and his death may not be a foregone conclusion.
With its extensive underwater scenes and languid score (as with nearly all of Luc Besson's films the soundtrack was composed by Eric Serra), the film has been both praised as beautiful and serene, and in equal measure criticized as being too drawn out, overly reflective and introspective. While popular in Europe, the film was a commercial failure in North America due to the studio's[citation needed] recutting of the movie to include a simplified "happy" ending. In the American version, Serra's score was also replaced with a soundtrack composed by Bill Conti. This version was only available on VHS and Laserdisc in the United States (both with 4x3 pan and scan transfers) and is currently out of print. The director later released a longer Director's Cut on DVD, featuring the original ending and an extended version of the Éric Serra score.