It’s mind-boggling. Artificial intelligence (AI) is infiltrating every aspect of our lives—often without us even realizing it. From medicine to the economy to democracy, this technology could well bring about some of the most profound upheavals in our societies since the Industrial Revolution. From climate change to poverty to energy, its proponents promise us a providential solution to all the ills of our time. Its detractors, on the other hand, warn us of its dangers: the end of truth, massive job losses, and even the extinction of humanity. What is the reality? The stakes are immense, and yet we, as citizens, are not invited to debate the issue.
This revolution is being shaped by a handful of men who are beyond any control—other than that of money. And in particular by one man: Sam Altman. At the helm of OpenAI, the tech world’s new darling—whom some are already calling the Oppenheimer of our time—he may well become the father of general artificial intelligence: the kind that will surpass our human capabilities. What goes on in the mind of this tech prophet who has become so powerful? What kind of world is Sam Altman preparing for us? What is his vision for society? Should we be concerned? This documentary, which blends the styles of investigative reporting and personal profiling, is a reflection on this technology through the lens of its creator, brought to life through interviews with Sam Altman’s close associates and leading experts on the subject. Narrated using tools created by Altman, “The Creator” is also an invitation to grapple with the big questions raised by the advent of this technological revolution.