Germinal is the story of a miners’ strike during the Second Empire in a community in northern France. At barely 20 years of age, Etienne Lantier flees Lille after assaulting a superior and finds refuge in the coal mining town of Montsou, where he befriends veteran miner Maheu, who secures him a job pushing carts down the pit and offers him a place to stay.
Etienne discovers the harsh working conditions of miners and the daily humiliations endured by the workers – however, deciding to stay, partly for the beautiful Catherine, Maheu’s daughter, he is soon adopted by the community. But one day when he and his comrades are fined for deficient woodwork, tempers flare and Etienne plans a revolt and begins to dream of a social revolution. Trained by Souvarine, an anarchist mechanic, and Rasseneur, the owner of a local bistro, Etienne does not realise what enthusiasm and chaos his ideas will raise.