Brought up in an environment torn apart by violence and alcohol, Lidia Yuknavitch seemed destined for self-destruction and failure until words offered her unexpected freedom in the form of literature. The Chronology of Water, adapted from Yuknavitch’s autobiographical bestseller, follows Lidia’s journey to find her own voice in an exploration of how trauma can be transformed into art through re-possessing our own bloody histories, particularly those uniquely experienced by the bodies of women and girls.