The universe of the language, the language of the universe. Inspired by my personal reading experience of Paul Celan's poems: the words may be disappointing. Authors use them to create their own texts, but every text, in Umberto Eco’s interpretation, is a « lazy machine » demands the cooperation of the reader to fill in a whole series of « gaps ».