Of Congolese descent, Alain Kassanda retraces his family history and that of Belgian colonization in the Congo, then its independence. In this intimate film, he succeeds in placing the major political events that marked the history of the Congo by using historical and family archive images, along with the memories of his grandparents, and accompanies the story with a poetic voice-over. This film questions the double view of colonization and immigration, from the point of view of those who lived through it and who inherited it.