Shepherds demonstrates how cattle are constitutive for the entirety of social life in Lesotho, a small state in the middle of South Africa. Cows have deep symbolic as well as material significance and their possessions are therefore of extremely high value. The film was shot in a prison where cattle thieves are imprisoned. They talk about their lives and why they came here. For every cow stolen, they face one year in prison.