During his final years, the Marquis de Sade was imprisoned. Alone and faced by his erring ways, this man of letters wrote almost every day. We hence discover a being of exquisite complexity: through his painful introspection emerges a loving and visionary man, but also a fragile and terribly humane being. This tale takes a look at the preconceptions about Sade.