History of the Revolution. An ironic title for a film essay that explores the polysemy and reversability of the word "revolution": the images arising from it, the words that dialectize or nullify its potential, in an ahistorical motion shifting across the map of struggles, their mourning, glory, and their traces, interwoven in present time.