In Ouvéa, New Caledonia, Macky and his family commemorate, as every year, the tragic events of 1988 that deeply shook the Island. Day after day, all bear witness to the atrocities inflicted upon their tribe during the occupation by the French military in a cathartic act of remembrance. None of them want to hear from the State nor the army ever again. All they wish for is the independence of the Kanak people. Yet, this year, thirty years later, the French President has decided to pay a visit.