During an acceptance speech for a lifetime achievement award, Nicolas Chauvin—soldier-worker, a veteran of the First Army of the French Republic, of the Napoleonic Wars, and the father of the chauvinism that bears his name—launches into a great monologue and looks back at the story of his life. At a turning in the road, an encounter of a spectral nature shakes up his (non)existence.