Betty's researche, French anthropologist, concerns the memory of the Mission Dakar-Djibouti. Between the museum of the IFAN in Dakar and the museum of Man in Paris, the young woman gives herself the mission of approaching as close as possible what she would like to reach: the correctness of the scientific speech. The travel diary of this mission, written by Michel L’Afrique fantôme, Africa, becomes the obsession of the researcher. Betty tries to find the way of indicating a state of the relations between people by the fate of objects and archives.