Jean-Claude Montagné repeats the pilgrimage the pathway which led him, in 1942, to cross Pyrenees without training and in costume to join, at the age of twenty, the French fighting forces in AFN. As more than twenty thousand refractory young on Compulsory Work Service, he undergoes a hard internment in the pro-Franco gaols. Freed in exchange of a food aid granted by the allies in Spain, these French escapees immediately made a commitment to resume the fight. He tell their adventure illustrated by archive documents and commented by professor Robert Belot, historian of the resistance.