After a larynx amputation, a man, Joël Perrotte, choses to accompany his dumbness by hiding in the basement of his house. It is the narrative of this retreat awat from the world, then outside his ascent to the surface, that he tells in great detail, in front of the screen, in a foreign, mechanical voice, which he firstly had to tame and to recognize as his own from now on.