Sixteenth-century France. Europe’s most powerful state is being torn apartby religious wars. On the one side is the Catholic majority which holds sway over the Parisian court and, on the other, are the Protestants, known as Huguenots. Paris is ruled by Catherine de Medici who is determined to make use of her power to retain the throne for her three sons. But, in the south of France, in the tiny kingdom of Navarre, an opponent is emerging about whose existence she has, as yet, no knowledge: Henry of Navarre. Henry reaches adulthood on the battlefields. He receives a letter at his camp. Catherine de Medici wishes to marry her daughter, Marguerite, to him so that Huguenots and Catholics can finally coexist peacefully. His mother urges Henry to accept the offer: Catharina’s sons suffer from a mysterious blood disease; if they were to die then Henry would become king of France. The marriage of Henry and Marguerite ends in the St.