When I made my first feature, Caméléone, I was so obsessed with the technical aspects of filmmaking that I forgot the actors.
First up, I met with some actors of the theater school in Paris’ fifth arrondissement, and more particularly with Bruno Wacrenier, their teacher. Apart from a brief stint as one of his students, I sat in on his classes for years. He’s a marvelous director and I learnt an enormous amount from him, but above all, he enabled me to meet a bunch of terrific actors, many of whom appear in the film (Eléonore Pourriat, Gaëla Le Dévéhat, Marie-Sophie Ferdane, Bénédicte Cerruti et Grégoire Tachnakian).
I watched them perform for hours and I quickly wondered how I could make a film that would unite them but which would also include the study of acting craft unfolding before my eyes.
They liked this idea, thought it fun, and I immediately realized that this approach would allow me to deal with subjects that I would have found difficult to tackle head on.
I called upon other actors, equally terrific, that I’d met during the casting for another project – which finally didn’t get off the ground – to complete the cast. I thus found myself with my twelve ‘actors anonymous’.
Over the years, for me actors have come to be the most important element in filmmaking. I therefore created a structure that would allow them the greatest amount of freedom possible so that they could openly express themselves.
This way of working was as new and unique for them as it was for me. No matter the result, the finished film, we went through both an extremely intense and playful work experience.
I tried to get rid of the “imaginary actor’s” addiction to his craft while supplying the “real actor” with everything that would allow them to perform in the best conditions.