In the heart of Portugal's mountains, the month of August increases tenfold the population and the activities that take place. People return home, set off fireworks, fight fires, do karaoke, throw themselves from the bridge, hunt boar, drink beer, make babies. If the filmmaker and his crew had gone straight to the point and resisted celebrating, the synopsis could be summed up as: The Beloved Month of August recounts the relationship between a father, daughter and her cousin, all musicians in a band that performs at village dances.