"Eva, my mother, a Polish woman of German-protestant culture, was brought up in the high industrialist bourgeoisie of Sosnowiec.
She left Poland when the Soviets arrived in 1945. It was in the post-war Germany that she met Sam, a survivor from the Warsaw ghetto. She left Paris. In marrying Sam, Eva also married his story and identity and said goodbye to her own.
In their couple, my parents grew increasingly happier until 1970, when Eva had her first delirium. In 1978, she lived through a second attack and began to tell me about the young girl she was before she met my father. She revealed her tortured conscience regarding her German identity during the war.