In the beginning, there was Palestine. And in the beginning, there was Younes, known as Abu Salem, known as the Father of Ibrahim, who fought the English when he was 16 years old, and then carried on fighting, but from an entrenched position in Lebanon, or underground in his own country. In the beginning, there was also Nahila, his wife, who was married to him when she was 12 years old, and who breast-fed their first-born during the villagers' long, exhausting marches to the north, after they fled their burned-down homes. Then Nahila met Younes again in Bab El Chams' cave, in Galilee. He spoke to her of Saladin and Nasser; Nahila believed everything, all of Bab El Cham echoed with his heroic exploits, and after each nocturnal encounter a child was born, who Nahilia raised alone.
It is also the story of Younes' father, Sheik Ibrahim, the old blind man, who knew the position of the sun by breathing in the trees along the route of exile.
It's also the story of Dr. Khalil, abandoned by his mother in the mayhem of the refugee camps, and who looks after Younes in Beirut when the latter is in a coma, sitting at his bedside and telling him the tragic history of his people. It's also the story of Chams, who Khalil loved and who was executed by his comrades in arms.