In the 18th century, at Madame de Grémonville's country chateau, two young adolescents are taught to write by Monsieur Paillasson. Mademoiselle Sophie de Grémonville is fervently in love with Luc de Montalban. The latter, busy acquiring knowledge, hasn't yet discovered love or the taste of passion's fruit.