19-year-old Violette Noziere, in the 1930s, is a thrill-seeking girl who falls for a no-good slug from the slums of Paris. Anxious to give money to her lover, Violette hatches the patricide scheme in order to inherit her father's fortune. But Violette's mother, played as an deglamorized drudge by the otherwise stunning Stephane Audran, is not so easily disposed of; it is her testimony that condemns Violette, first to the guillotine, then to a commuted life sentence.