Daniel, a not very liberated thirty-something, still lives with his mother, works in a highway toll booth, and collects Eiffel Towers. One day, he decides to go and stay with his cousin in Paris. From his cousin's place just outside town, Daniel sets off in search of "Triumphal Paris": 10 am, the Louvre; noon, Invalides; 2 pm, the Marais district. . . .
There are two ways of looking at "The Journey to Paris." The first is to think of it as an absurd and affectionate comedy. A very simple story devoid of directorial flourishes, about characters who always remain very human, if both annoying and endearing. The film's main aim is to entertain without resorting to cynicism or cheap nastiness. The second way is to think of it as a voyage of initiation. It reveals that, behind each missed opportunity to realize a childhood dream, there lurks an adult dream ready to take over. For although life sometimes takes malicious pleasure in screwing up the dreams of people like Daniel – who has set his sights on the top of the Eiffel Tower – it also allows setbacks to be transformed into personal victories, in the same way that a frog sometimes turns into a Prince Charming.