Albania,1974. Muro Neto, charged with defending the nation against the "invisible enemy," decides that "bunkerization" is the only means of resisting surprise attack. Colonel Bunker, "supreme defender of the nation" and monster apparatchik, is born. He has around 800,000 bunkers built, annihilating everything in his path and turning a blind eye to trials and executions. Meanwhile, his wife, powerless, witnesses the gradual worsening of his raging paranoia.
I wanted to go back over those fifteen years of my country's crazy past. Enver Hodja, dictator, ruled Albania for nearly forty years: four decades of daily paranoia, a country brought to its knees, a landscape mutilated by bunkers. The film's main character was Enver Hodja's toy. I didn't set out to film a historical or political analysis. Instead I wanted to descend into the murky depths of this symbolic figure and question things above all through people's physical behavior: their expressions, their faces and bodies filmed close-up.