After a family tragedy for which he feels guilty, Ismael, 25 and his young brother Mouloud, 14, leave Paris to visit their uncle's family in Marseille where they are warmly welcomed. Actually, Ismael is given the responsability to take Mouloud to Tunisia where his parents now live. But Mouloud refuses categorically. To escape this departure, he runs away with the complicity of his cousin Rhida, and gets together with Renard, a dangerous local drug dealer. Ismael desparetely seeks his young brother in this multiracial town which rejects and attracts him...
"The theme of the film is guilt, or how a man confronted with his own guilt manages to free himself from it and become someone who acts instead of someone who submits. It just so happens that this character is a French person of North African origin. In this way, "Bye-Bye" sets itself apart from traditional French cinema. In general, the image of the Arab often has a negative aspect. At best, he is a victim and is looked on with pity and paternalism. I believe in the richness of the melting-pot and sincerely think that our country has everything to gain from learning how to use differences as a bonus and not as a handicap. "Bye-Bye" means saying good-bye to things that are too heavy to carry. I think that one should always keep heading forward while holding one's head high. Mourning does not necessarily mean forgetting."