The film tells the epic story of an expedition that took place between 1560 and 1561, headed by Pedro de Ursúa, in search of "El Dorado." The territory they explored subsequently became Colombia. Three hundred men sold their property and souls to travel down the biggest and least known river in the world. After the rebellion of Lope de Aguirre (who took over command) against Philip II, the king of Spain, this expedition became one of the best-known episodes in the conquest of "The New World." Accompanied by a team of all types, Lope de Aguirre's adventure will end in tragedy, exposing the full range of human miseries.