The physicality of the memories and Bertrand’s focus on the salacious details of his mother’s legs, skirt and state of undress is important in a symbolic sense, but what’s even more notable is Bertrand’s fixation on the way his mother neglected him, an action he views not as a deficit but as a hardening tool that ensured his success in life. For Bertrand, success comes in the form of casual dalliances with an unending parade of women, most of whom he similarly neglects – an early sight gag in the film even finds him placing a letter begging him to contact a lover he has been ignoring into a drawer filled with similar correspondences. Bertrand’s disinterest doesn’t come from disappointment, as his mother’s did with him, but from his child-like need to have what he doesn’t already possess.