The D-Day operation of June 6, 1944 brought together unprecedented land, air, and sea forces: 3 million soldiers and hundreds of thousands of ships, planes and armored vehicles, a military operation of unprecedented logistic complexity. Thousands of men lost their lives during the Normandy landings. Countless photos and hundreds of hours of film recorded for posterity the fierce fighting and the soldiers’ remarkable bravery, on that fateful day and in the weeks that followed.
However, little is known about the photographers, filmmakers, producers, and simple civilians who risked their lives to capture those images that have since made history. Some would die during their mission, others would live to tell their stories, but for 80 years, their remarkable personal stories were overshadowed by the dramatic events they managed to capture. “INSIDE D-DAY: FILMMAKERS ON THE FRONTLINE” brings together 30-years’ worth of material gathered at the National Archives and Records Administration and from personal family archives to tell the incredible story of those forgotten heroes. Among them, the accounts of George Stevens, Jack Lieb, John Ford, and Richard Taylor seen through the personal diaries, letters and films they left behind.
How did the filmmakers on the frontline survive those terrifying weeks? Were they willing to submit to the hell of combat? How did they manage, technically, to capture the events in film and photography and, above all, to get the footage from the battlefield to the rest of the world? Why were these images of such vital importance to the army and the intelligence services? Featuring exceptional archive images and a wealth of interviews with experts, the film invites us to experience the Battle of Normandy, firsthand, and to discover the unfolding events of that fateful summer through the literal lens of the forgotten heroes of Operation Overlord.