On February 8, 2023, a sensational story broke out in the news: three masterminds of codebreaking had finally succeeded in decoding the secret correspondence of one of the most tragic characters in European History: Mary, Queen of Scots. The catholic Queen with two crowns, whose fate embodies the adversity against Elisabeth Queen of England and the fierce religious fight unfolding between Catholics and Protestants over the 16th century.