On a newspaper page from 1907, Sainclair, a paper character, emerges from the columns to tell us the curious story of the Yellow Room, investigated by his friend, the journalist Rouletabille. Caught up in the ardor of his tale, proud to have the final word on a story so many have investigated, he strides across the newspaper page, returning to the scene of the crime and meeting up with its protagonists.