In 1923, Man Ray improvised his first film. This resolutely surrealist work was entitled Le Retour à la raison (The Return to Reason). He would later repeat the experience with Emak Bakia in 1926, L'Étoile de mer in 1928, and Les Mystères du château in 1929.
In 2023, Jim Jarmush and Carter Logan, the founders of the Sqürl music group, composed the soundtracks for these four films as if they were one.
Return To Reason celebrates the centenary of Man Ray's cinematographic work. It also reveals the unprecedented dialogue between two multidisciplinary artists, and composes an unidentified object, a visual music that touches with its modernity and poetry.