RAGTAG is a chronological timeline collage based on a wide corpus of footage taken from the so-called classic era of American cinema which 1950s, après la lettre, French critics labeled film noir. The decoupage-based work covers roughly twenty years, or 310 noir films, spanning from the early 1940s to the late 1950s. It also includes some foreign-made film noirs.
As an extensive historical portrait of the human psyche of the twentieth century and its dark pre and post-war landscape, the film lets the past be inscribed in a present gesture, as its own “operative field”. As an act of perpetual destruction and creation, a sort of ouroboros, a tail-devourer that roams on the threshold between history and desire, visible and invisible, light and shadow.