Why did Simenon, a novelist who brought so much to the Seventh Art, enjoy telling people that he hated cinema? Is it because he never managed to become a director? Or because he was claustrophobic and couldn't face being in a projection room? There is clearly a case to be investigated between the writer and cinema, with Georges Simenon as the main protagonist. An investigation that is more relevant than ever at a time when director Patrice Leconte has announced his plan to make his own adaptation of one of the famous Inspector Maigret's cases.