When Patricia Caron (Nicole Garcia) watches a television debate, she is shocked to hear her long-dead husband described as a war criminal and a torturer. Her husband Marcel (Jacques Perrin) had died more than two decades earlier when French troops fought in Algeria -- and although she had been married only a short time before he went off to his death, she was certain that he could never have tortured anyone. Irate and determined to clear her husband's name, she takes the television speaker to court -- where once the case progresses, there are flashbacks to the war and the activities of Captain Marcel Caron.