The troubled turn-of-the-century marriage of a Nobel Prize winner provides the basis of this complex French domestic drama. Neither husband nor wife have been faithful to each other. She is currently having a blatant affair with a drunken news reporter while the writer once had a mistress himself. Unfortunately, she is now dead. His wife discovers that the mistress bore a child and she decides to adopt the orphan herself.