Novelist Loïc Limousin, passing through a little provincial town, meets again Marie-Martine, his book's heroine. She tells him how she met a good boy, Maurice, after the drama that led her to jail. Maurice is currently in Paris, at his uncle's house. While reading Limousin's book, Maurice wonders whether the heroine of the story might be the woman he fell in love with. He goes to the novelist's place, but his wife tells him, in accordance with her husband's instructions, that it is... pure fiction.