Tadik, plunged into a trial pond, unfolds her archive: the plans of the first submarine Gymnote designed by his grandfather, Arthur Krebs, from a request by the army. Shelley, acoustician for the industry, evokes the voice of her grandfather Harry. She guides our listening when the experimenters found themselves dived into a blind submarine.