Corey is a cool, aristocratic thief, released from prison on the same day that Vogel, a murderer, escapes from the custody of the patient Mattei, a cat-loving police superintendent. Corey robs Rico, his mob boss, then enlists Vogel and an ex-police sharpshooter, Jansen, in a jewel heist. While Corey is harried by the vengeful Rico, Mattei pressures Santi, a nightclub owner and pimp, to help him trap the thieves. Over all hangs the judgment of the police directeur, that every man is guilty.
Though severely cut, The Red Circle doesn't exactly sweep along. It has a deliberate pace as Melville sets up the story of three chance acquaintances who plan and carry out the sacking of an elegant, supposedly impregnable jewelry store...Understatement is the method of the film, from Melville's pared-down screenplay to the performances by the three trenchcoated principals, even to the muted photography by Henri Decae, which is in color but has the chilly effect of black and white.