Nicknamed Baaria by its inhabitants, this small town in the Palermo province is the theater of a family saga that extends across three generations.
From the 1930s to the 1980s, from Cicco to his son Peppino, and down to his little grandson Pietro, Baaria takes on an odyssey filled with characters haunted by passions and utopias that make them true heroes. Through their loves, dreams, and disillusions, this amusing and nostalgic fable paints the portrait of a tiny Sicilian community, a microcosm where the universal drama of mankind plays out.
During the Fascist period, Cicco's simple shepherd's life allows him to indulge in his passions: books, epic poetry, popular novels about love. His son Peppino soon becomes the witness to the famine and injustices perpetrated during WWII, which lead him to make political commitments. At war's end, he encounters the woman of his dreams. But Peppino has become a communist and everyone is against the young couple's marriage. The lovers, however, are well and truly determined to live their passion in broad daylight...