The story of Gertrudis takes place in a colony of Jewish immigrants in Entre Rios in Argentina, at the end of the 19th century. Her family has always considered her ugly, be she a baby, little girl, or adolescent. Now that she has become a woman, the village folk also acknowledge that she is decidedly ugly. It is only a few years later, when she is married and a mother, that she'll be seen in another way by a French, surrealist artist, who makes a living by taking family portraits. He will be the only person to discover, with his different gaze, the peculiar beauty of this woman, and the richness and creativity of her interior world. Through his gaze, Gertrudis will begin to see herself.