Highsmith's opinion of the film was mixed: she felt that Alain Delon was "excellent" in the role of Tom Ripley, and described the film overall as "very beautiful to the eye and interesting for the intellect." However, she criticized the ending in which Ripley is implied to be caught by the police: "It was a terrible concession to so-called public morality that the criminal had to be caught."