While leaving her husband, whom she has grown to despise, Alice (Sylvia Kristel) drives into the pristine countryside but must stop at an old house after her windshield cracks mysteriously. The people receive her at the house as if she were expected, and she spends the night there while her car is repaired. The next day, she finds that she cannot find the highway from whence she came, and reluctantly returns again to the old house where she is told "accept" her situation by a young man and realizes that she is in limbo. After she walks down a dark cellar, the woman's body is seen hanging out of her demolished car. She has finally met Death.
Though this was considered as something of an aberration in Chabrol's filmography and thus proved somewhat hard to find, for me it had always been the most intriguing entry from this ostensibly lean period (stretching from 1976 to 1984) in the director's career – being a unique foray for him into outright Surrealism and for which he obviously drew inspiration from "Alice In Wonderland" (even down to naming his heroine Alice Carol {sic}!).
Chabrol may have been motivated towards making this following the release of the similarly oddball, even more fanciful but also rather muddled BLACK MOON (1975), made by his peer in the "Nouvelle Vague" movement Louis Malle. However, for all their illogical nature, the various episodes Alice finds herself a helpless and bewildered participant in – and which I have deliberately refrained from describing, since these have to be seen to be properly appreciated! – remain firmly grounded in reality (set as they are in a country-house, a gas station and a restaurant). The opening marital squabble and poignant closing shot, then, would seem to be evoking Jean-Luc Godard's CONTEMPT (1963), yet another of Chabrol's former colleagues! Indeed, an opening title reveals that ALICE is dedicated to the memory of the late Fritz Lang, one of Chabrol's idols and an actor (portraying himself no less!) in the latter film.