Paris, during the winter after its Liberation. Jean Diego meets up with his friend Raymond Lecuyer again. A tramp, pretending that he the Destiny, predicts Jean will meet the most beautiful girl in the world. The same evening, Jean meets Malou. He soon discovers that her brother Guy was the one that gave Raymond away to the Gestapo...
Les Portes de la Nuit was released in the United States four years after it was first shown in France, where this psychological urban drama, especially due to its depiction of post-war Paris and close-to-dejected characters didn't break the box office. It's been said that this isn't Yves Montand's best performance, probably due to the fact that this was only his second film. Overall, Les Portes de la Nuit is considered hollow by many with regards to the plot; however, the settings are deemed fascinating.