Belgrade, capital of former Yugoslavia. Although there is war nearby, a few hundred miles from the city, it's not often talked about, or at least not directly. It's seen in the media, particularly the misery and hunger that it brings, causing an increasing number of victims. On the face of it, everything seems normal, if somewhat strange… Nevertheless, war is there, in people's souls… A doctor, director of a Belgrade psychiatric hospital, decides to close the institution in protest against its inhumane conditions. Due to the rise of nationalism, civil war, Yugoslavia's general disintegration and United Nations sanctions, there is no longer any medication or food for the patients. All supplies go to the frontline… Vasilije, one of the patients, has an obsession: to marry Rajna. The doctor immediately announces to his patients that they're going to the ceremony. He closes the hospital and accompanies them through Belgrade's neighborhoods and streets. The doctor intends to take them back to their respective homes, or at worst, "put" them wherever someone will take them in. Everywhere they go, the patients will be cause for discoveries … for, at "normal" peoples' homes, life isn't exactly a bed of roses… Vasilije's family lives in a permanently stressful situation. Conflicts and fights are the daily grid for Milan and Ruza, Kosta and Julka, Vasilije's sons and daughters-in-law. 12-year-old Neven, Milan and Ruza's son, has been deeply affected by the home situation. When Vasilije finds his grandson, he has a hard time believing that the teenager was once the sweet boy who he'd last seen when Neven was three…Vasilije tries to tell him that he's an adopted child. At first, the child resists, then lets himself be caught in the trap and enters into the fascinating logic of madness. He begins to believe in his grandfather's crazy story. Just when the doctor renounces his libertarian utopia, deciding to bring the patients back to the hospital, a group of policeman overrun the institute, placing him under arrest. He's suspected of killing his assistant, Vera, whose body has been discovered in the river. The patients tell the story of what really happened: Tasa, the Bird, had wanted to steal Vera. In other words, they "helped" the nurse to climb onto the parapet, where she "flew away" forever… But the police demonstrate their cruel power. They teach the doctor what he should already know: mental patients are not responsible for their actions… and they bring everybody back to the hospital. During this time, police lights flashing and sirens screaming, Neven leaves the house. He's going to find a little girl, Irene, in the nearby orphanage. They take off together in a tram, heading towards an impossible future.
Above all else, I wanted to try and explain to the world, and to myself, this thing called “Serbian madness.” What are these people like? How do their minds work? What goes on in their souls? Are the Serbs a normal people like any other, or are they possessed by some unique, apparently negative force that is more and more talked about these days? I also wanted to show all the tragic effects on people’s psyches of this ghastly war that has been tearing my country apart for so long.