After losing his job, a steelworker decides to migrate with his family from the east of France to his wife’s native country, Finland. A pair of wandering outcasts tags along behind them. One of the pair, a little guy with a funny face, falls in love with the working man’s daughter. His pal, a kind of philosophical wild man, insists on keeping a brotherly eye on him. It’s a journey from fire to ice, laced with encounters that bring the family face to face with other destinies, some gentle, some violent. To each his road and his reasons for travelling it.
“Starting in violent and obscene reality, the film then drifts into a wonderful tale of make-believe peopled with ogre-like, troll-like characters and finally ends like a sad dream in the surreal landscapes of the Far North. Katia Tchenko (wife of Gérard), an actress in the vein of Meryl Streep, brings gentleness and gravity to the film. Jean’s ‘auteur’ treatment brings out the best in what is, above all, a beautiful story.”